Навіщо та кому потрібен ПРРО?

Малоприємний, але факт, що багатьох підприємців не особливо радує необхідність використання РРО/ПРРО з 1 січня 2022 року, і цьому є ряд об’єктивних причин: додаткові витрати на техніку та програмне забезпечення, зміна існуючих бізнес-процесів, тощо. Але тому що день «Х» все ближче, саме час починати рух в цей бік, щоб не довелося потім цього робити в поспіху.

Відповідно до Закону № 1017-ІХ (проєкт № 4439-д), прийнятому Верховною Радою України, було відстрочено введення обов’язкового використання РРО/ПРРО до 1 січня 2022 року (згідно з Законів 128-IX, 129-IX від 20.09.2019, усі ФОП -платники єдиного податку 2-4 групи повинні були використовувати РРО/ПРРО з 1 січня 2021 року).

Для зручності використання абревіатур далі по тексту, пропонуємо визначитися з термінологією:

  • РРО – реєстратор розрахункових операцій;
  • ПРРО – програмний реєстратор розрахункових операцій;
  • ФОП – фізична особа підприємець;
  • ДПС – державна податкова служба;
  • ПЗ -програмне забезпечення
  • Розрахункова операція – Статтею 2 Закону № 265 визначено, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.

Дата, коли закон про РРО/ПРРО набуває чинності, дедалі ближче, тому в цій статті ми відповімо на деякі питання, що накопичилися:

1 Хто повинен буде застосовувати РРО/ПРРО з 1 січня 2022 року?
Починаючи з 1 січня 2022 року (якщо не буде додаткових змін від ВР) РРО/ПРРО будуть зобов’язані застосовувати всі підприємці, які здійснюють розрахункові операції, крім ФОП 1 групи на єдиному податку. Тобто, якщо ви є ФОП 2, 3, 4 групи тоді вам необхідно буде використовувати РРО/ПРРО.

2 Хто з ФОП 2-4 групи на єдиному податку може не використовувати РРО/ПРРО з 1 січня 2022 року?
РРО/ПРРО не застосовують у наступних випадках:

– У разі якщо всі розрахунки по вашому ФОП виконуються в безготівковій формі (тобто через банківські установи, без використання кредитних/дебетових платіжних карт).

– У разі здійснення позареалізаційних операцій. До таких відносяться: відшкодування матеріального збитку, повернення невикористаних підзвітних сум, погашення заборгованості по позиках, отримання роялті та ін. (З повним списком можна ознайомитись в пункту 1.2 постанови №637 від 15.12.2004 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0040-05#Text).

– У разі реалізації продукції на ринках, ярмарках (за винятком розташованих на їх території магазинів, кіосків, палаток, павільйонів, приміщень контейнерного типу), але щоб граничний розмір продажу за рік не перевищував 500 тис. грн (п. 3, п. 2 постанови № 1336 від 23.08.2000).

– У разі надання інформаційно-консультаційних послуг, отриманих за допомогою комп’ютерних та інших програм через Інтернет (мова про випадок коли проведення взаєморозрахунків проводиться в безготівковій формі і якщо місце здійснення розрахунків не визначено).

3 Чим загрожує невиконання вимог щодо використання РРО/ПРРО?
У разі виявлення в ході перевірки фактів:

– проведення продажів за допомогою РРО/ПРРО на неповну суму вартості проданих товарів/послуг;

– непроведення продажів через РРО/ПРРО;

– невідповідності суми готівкових коштів сумі, яка зазначена в денному звіті РРО/ПРРО, більш ніж на 10% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої станом на 1 січня звітного періоду;

Штраф 100% від вартості проданих з порушеннями товарів/робіт/послуг – за порушення, вчинене вперше.

Штраф 150% від вартості проданих з порушеннями товарів/робіт/послуг – за кожне наступне вчинене порушення.

З іншими (додатковими) штрафами і їх розмірами можна ознайомитись в статті 17 Закону про використання РРО викладеної в новій редакції https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/128-20#n6.

4 Чим відрізняються РРО та ПРРО?
РРО – це реєстратор розрахункових операцій, він же касовий апарат, він же фіскальний реєстратор (простіше кажучи, це окремий електронний пристрій, додаткові функції якого залежать від обраної вами моделі, але головною функцією все ж є реєстрація розрахункових операцій у спеціалізованій фіскальній пам’яті). Його необхідно обслуговувати тільки у певних авторизованих центрах сервісного обслуговування. Згідно фіскального законодавства України, відповідно, після покупки – вам буде потрібно спершу укласти договір з обраним ЦСО на сервісне обслуговування, а потім вже фіскалізувати в ДПС.

ПРРО – це програмне рішення, яке може вбудовуватися в вашу облікову систему або являти собою окремі додатки для різних операційних систем, що дозволяє фіскалізувати продажі на сервері ДПС за допомогою API (ПРРО може бути на будь-якому вашому пристрої і завжди під рукою).

Підсумовуючи усе вищесказане, можемо зробити наступні висновки:

– РРО необхідно купувати і обслуговувати у авторизованих ЦСО, ціни варіюються, але в середньому стартують від 4000 грн, плюс витрати на його обслуговування.

– ПРРО може бути у вашому смартфоні/планшеті/ноутбуці, так що вам не доведеться обтяжувати себе використанням «складної залізяки», яку потрібно постійно обслуговувати і стежити, щоб вона не вийшла з ладу.

– ПРРО набагато дешевше. Наприклад, наш додаток вам обійдеться всього лише у 110 грн. в місяць, тоді як РРО вимагає вкладень від 4000 грн одразу ж.

– ПЗ з базовими фіскальними функціями ПРРО може бути безкоштовним (звичайно безкоштовні додатки мають ряд своїх обмежень, так якщо ви оберете цей варіант – мова не буде йти про зручність, тут тільки сувора необхідність реєструвати операції і головне безкоштовно) тоді як більш просунуті ПРРО можуть надати вам багато зручних функцій, які необхідні при веденні бізнесу.

5 Чому саме «Pocket Cashbox» та які його переваги?
Додаток «Pocket Cashbox» дозволить вам комплексно підійти до питання автоматизації вашого бізнесу:

Облік закупівель і продажів (для спрощення можна відключити контроль товарних залишків на перший час, тому облік закупівель не обов’язковий).

ПРРО (фіскалізація чеків продажу/повернення, друк фіскальних чеків за допомогою принтера чеків, відправка чеків покупцеві на електронну пошту).

Інтеграція з Google (додаток вам допоможе створити макет в таблицях Google, де ви зможете заповнити список ваших товарів і згодом завантажити їх в додаток, це позбавить вас від введення кожної позиції в додаток власноруч).

Синхронізація (ви можете вивантажувати накопичені дані з Google Drive і завантажувати їх на інший пристрій).

Можливість використовувати кілька касирів (наприклад, у вас працює кілька касирів позмінно, для них можна налаштувати різні ключі КЕП, задати їм пароль для входу і т.д. Таким чином, вам знадобиться внести налаштування тільки один раз, а потім система буде пропонувати вибір користувача при вході).

Формування простих і зручних звітів для контролю і відстеження показників вашого бізнесу.

Підтримка і консультація користувачів.

Питання/пропозиції/побажання можна написати нам в телеграм і ми обов’язково на них відреагуємо, адже ми створювали цей додаток для Вас і намагатимемося розвивати і вдосконалювати свій проєкт!

Збереження даних (ми одні з небагатьох, хто не зберігає ваші персональні дані і не ділиться ними з третіми особами).

Безкоштовний період (пільговий період становить 14 днів, це термін в який ви можете користуватися всіма перевагами платної підписки без обмежень).